Cum a SEDUS FIDESZ UDMR, cel mai mare partid maghiar din Transilvania? Cu milioane de euro şi prin şantaj

UPDATE: CĂ VĂD CĂ S-A SUIT SCROAFA-N COPAC: S-a opărit din nimic autorul compilației de mai la vale și a început să umple online-ul cu cufurelile lui mincinoase. Asta deși, de la primul grohăit neconform, i-am atras atenția că nu e cum susține el în mod mincinos și tendentios. Materialul e tradus autorizat, dacă are greșeli, acestea ar putea proveni din modul în care s-a tradus din maghiară în engleză. Acum compilatorul poate are pretenția că știe mai bine limba engleză și cea română decât un traducător autorizat, nu mă bag.

Materialul a fost publicat cu link activ către sursa de origine, cu menționarea autorului si traducatorilor (de două ori în text). Vizibil. Dacă nu vede el că-i prost intenționat, ori depășit de tehnologie, nu înseamnă că lucrurile nu există.

Lipsește acordul pentru traducerea unui material publicat online... Traducerea în sine a unui bun public cu menționarea sursei și trimiterea la sursă este un act de autor în sine - de aceea există traducători autorizați. În rest, zău?

M-am uitat cu atenție, nicăieri nu se solicită acordul pentru preluare. Sau trebuia ca informațiile să rămâna in famiglia de curve politice și tot acest rahat să nu răzbată catre vorbitorii de altă limbă? Să nu aflăm și noi cum un partid care ia bani din România și ca partid, și ca asociație culturală, face jocurile politice ale unui alt stat și pe banii acelui stat? Chestii despre care am scris, așa cum i-am și transmis papagalului, încă de când el era o amintire despre viitor într-un coi de-al lui tac-su.

Materialul merita tradus și publicat în română chiar daca e o însăilare lungă cât pișatul unui bou a unor materiale din presa vremii, presarată cu “amintirile” udemeriștilor care l-au săltat de la masa cu bani pe Tokes pentru a se așeza ei (apropos, deontologică faza cu lipsa opiniei și măcar sub formă de amintiri a celorlalți), deoarece confirmă, din interior, halul de degradare pe bani a politicilor UDMR. Modul în care s-a pus pumnul în gura criticilor UDMR prin cumpărarea întregii prese de limbă maghiară din Transilvania, modul în care, pe bani, UDMR se implică și în politica statului vecin, ajutând un partid cu atiudini totalitare să rămână la putere. Altfel însăilarea e o simpla compunere, nu efort de presă. Sunt acolo chestiuni despre care am scris acum zece, douăzeci de ani, așa ca nu văd alt motiv pentru care s-a umflat pastrama în redactoraș, decât ca l-au luat la refec ăia care au cumpărat toată presa de limbă maghiară din Transilvania. Iar să dai drept furate niște fotoșoape denumite pompos ”grafice”, deși ele sunt citate la sursă, chiar ține numai de opăreala de cur a unuia care se crede rasă superioară. Am decis să rad toate ”graficele” ”artistice” din material și să pun unica poză care descrie cu adevărat relația de curvăsăreală a UDMR atât în politica internă, cât și în cea a Ungariei. SRI și SIE dorm în papuci - dar asta o știm.

Și am decis și o blocare pe măsura a comunicării cu un cufurit de ”rasă superioară”. Care nici curajul să răspundă unde l-am interpelat nu l-a avut.

REVENIND: Scriam în 2011 un material despre cum „Barajul lacului cu sponsorizări către UDMR stă să cedeze sub presiunea porumbelului lui Tokes” şi mă întrebam, retoric: „cine va profita de poluare?”
De ce poluare? Că Marko Bela, pe atunci preşedinte al UDMR declara că Partidul Popular al Maghiarilor din Transilvania reprezintă pentru Uniune și pentru maghiarii din Transilvania „o cianură politică, o poluare a mediului politic, care vine de la vecin”.
“Vecinul” era, în mod cert guvernul maghiar (acelaşi atunci ca şi acum).
Şi scriam: „De, taică, când “vecinul” le polua buzunarele cu arginți, poluarea mediului politic românesc nu era deloc vizibilă. Nu pentru maghiarii din Uniune – formațiune care, prin dualitatea modului în care este alimentată cu bani (când ca formațiune culturală, când ca una politică), concurează chiar și lumina soarelui (când corpuscul, când undă).”
Deşi, din 1996 încoace, Uniunea Democrată a Maghiarilor din România a făcut parte din toate guvernele României, zona Harghita-Covasna a rămas una din cele mai sărace din ţară, asta în timp ce membrii marcanţi ai acestei fundaţii politice s-au îmbogăţit într-un mod impresionant. Odată cu integrarea europeană, am crezut că se întrevede o ieşire din scenă, pe măsura activităţii de doi bani în contul comunităţii, a unui partid care s-a tranformat din apărătorul minorităţii maghiare în cel al unui unui grup de interese. Dar nu a fost să fie așa: UDMR, datorită în primul rând a slabei calități a politicienilor din partidele politice românești a reușit să-și prezerve poziția de partid balama și să joace la câte capete le-a cerut satisfacerea interesului personal al liderilor.
Zece ani mai târziu aflăm, dintr-un material al jurnalistului Zoltán Sipos, tradus din maghiară în engleză de către Emese Czintos şi din engleză în română de către Bogdan Ciuhu, că FIDESZ a cumpărat cu totul UDMR. Că avem o adevărată căsătorie din interes îndulcită cu milioane de euro. Cum a SEDUS FIDESZ cel mai mare partid maghiar din Transilvania? Cu milioane de euro şi cu şantaj.

Reproducem integral acest articol (este lung, dar merită citit cap-coadă, avertizând că drepturile de traducere din engleză în română ne aparţin – aviz hoţilor de materiale):

CĂSĂTORIE DIN INTERES ÎNDULCITĂ CU MILIOANE – CUM A CONVINS FIDESZ CEL MAI MARE PARTID MAGHIAR DIN TRANSILVANIA

La început, Fidesz a încercat să stoarcă din Uniunea Democrată Maghiară din România (UDMR) sângele până la moarte. După ce și-au dat seama că UDMR nu poate fi înlocuită, au forțat partidul într-o competiție de loialitate. Relația cândva glacială dintre Fidesz și UDMR a evoluat către o strânsă cooperare, oferind guvernului ungar o influență fără precedent în Transilvania. Între timp, opoziția UDMR, care a fost cândva un „partener strategic” al Fidesz, a devenit un „trădător al națiunii”.

„. Pur și simplu, nu putem să ne facem că nu vedem raidul politic iresponsabil al lui László Kövér din Transilvania” – declara Kelemen Hunor, președintele Uniunii Democrate Maghiare (UDMR) în iulie 2012, după ce politicianul Fidesz militase pentru Partidul Civic Maghiar din România (adversar politic de UDMR).

Opt ani mai târziu, în timpul campaniei electorale parlamentare din noiembrie 2020, parcurgând videoclipurile UDMR de pe Facebook, nu este ușor să decidem dacă politicienii pe care îi vedem în campanie sunt ai Fidesz sau ai UDMR.

Pe măsură ce se apropia ora închiderii urnelor, postările de pe Facebook prezentau din ce în ce mai mult membri ai guvernului ungar și investițiile realizate cu ajutorul guvernului ungar, în timp ce problemele legate de București au fost treptat trecute pe plan inferior.

Cum a evoluat relația dintre cele două partide, inițial de la „război rece”, până în zilele noastre, când pare complet firesc că mesajele telefonice ale ministrului de externe maghiar, Péter Szijjártó, îi îndeamnă pe maghiari să voteze pentru UDMR?

Cum s-a ajuns să fie normal ca una dintre fundațiile UDMR să îi ajute în mod activ pe maghiarii din România să se înregistreze pentru alegerile parlamentare din Ungaria, iar politicienii UDMR de frunte să susțină public Fidesz în campanie?

Prin ce împrejurare au ajuns ONG-urile din curtea UDMR să primească în ultimii ani fonduri publice din Ungaria aproape egale ca sumă cu finanțarea guvernamentală a României pentru minoritatea maghiară a României?

Minoritatea de 1,2 milioane de maghiari care trăiesc în Transilvania este de departe cea mai mare comunitate care trăiește în afara granițelor Ungariei, cu un sistem instituțional complex.

Acest articol oferă o imagine de ansamblu asupra relației celui mai mare partid politic al comunității, UDMR cu partidele aflate la guvernare în Ungaria din 2010, inaugurarea celui de-al doilea guvern Orbán, până în decembrie 2020, când noul guvern Câțu s-a format cu participarea UDMR.

Despre ce vorbim mai exact?

Când vorbesc despre relațiile dintre partidul de guvernământ din Ungaria și UDMR (de acum înainte simplificate la relațiile Fidesz-UDMR), mă refer în primul rând la relațiile, deciziile și comunicarea publică a lui Viktor Orbán și a înalților oficiali ai guvernului ungar în domenii precum politica națională, pe de o parte, și politicienii de la vârful UDMR, pe de altă parte.

Este clar pentru mine că materialul prezentat aici nu reflectă de departe tabloul complet al problemei. Acest lucru este datorat unei caracteristici specific a politicii naționale a Ungariei: pe lângă politicienii de vârf, mulți alți actori politici și de afaceri fac declarații, caută și construiesc parteneriate mai mult sau mai puțin independent și inițiază proiecte cu diverși politicieni maghiari din România, organizații neguvernamentale, oameni de afaceri și biserici.

Unele dintre relațiile dintre politicienii de la vârful Fidesz și personalități publice maghiare din România au un trecut lung în spate, chiar și din anii 1980. Prezentarea unor cariere de câteva decenii, a unor relații și dispute complicate și deseori împovărate depășește cu mult scopul acestui articol, astfel încât acestea vor fi menționate pe scurt doar dacă sunt relevante pentru subiect.

Nu voi prezenta contextul geopolitic și contextele politice maghiare și române din lipsă de spațiu. Voi menționa doar evenimentele politice din Ungaria sau România sau scena politică maghiară din România în măsura în care acestea sunt relevante pentru relația Fidesz-UDMR.

Participarea UDMR în guvernul Câțu va influența, probabil, relația Fidesz-UDMR. Dar, deoarece aceasta este o desfășurare relativ recentă, nu mă voi aventura în profeții.

Totodată, sunt necesare cercetări suplimentare pentru a dezvălui modul în care modelul românesc de acomodare a minorităților și poziția de negociere a UDMR la București au fost influențate de extinderea politicii naționale a Ungariei, de finanțarea maghiară în continuă creștere și de relația Fidesz-UDMR care a devenit mai puternică cu trecerea anilor.

Efectul politicii naționale la nivel individual definește foarte mult opțiunile politice ale UDMR. Națiunea este sau a fost deja instituționalizată într-o comunitate virtuală prin proceduri precum acordarea simplificată a cetățeniei și altele asemenea. Totuși, nu le voi dedica nici acestora prea mult spațiu.

Cadrul conceptual al interpretării mele asupra evenimentelor este definit de lucrările și prelegerile despre politica națională ale lui Nándor Bárdi, Levente Salat, Tibor T. Toró, Székely István jr. și Tamás Kiss.

Recenzii de presă completate cu interviuri de fundal

Acest articol se bazează pe analiza presei din perioada menționată mai sus, bazată pe cronologia lui Frigyes Udvardy și arhiva MTI (Agenția Ungară de Presă). Avantajul acestor surse este că rapoartele de presă reflectă cu exactitate evenimentele și declarațiile perioadei date.

Cu toate acestea, dezavantajul lor este că se concentrează în principal pe politicieni de vârf și evenimente ușor accesibile unui public larg și rareori pe ceea ce s-a întâmplat în culise.

De exemplu, rapoartele publicate la vremea respectivă permiteau doar presupuneri despre atmosferă la prima întâlnire privată a lui Viktor Orbán și Kelemen Hunor în iulie 2011 la Băile Tușnad/Tusnádfürdő (în continuare, vom menționa atât denumirile românești, cât și cele maghiare ale geografiei transilvănene – nota editorului). Nu avem altceva decât speculații asupra modului în care politicienii din ambele partide transmiteau mesaje în perioada „războiului rece”.

Interviurile mele cu politicieni activi sau retrași din UDMR, sau cu oficiali, jurnaliști sau sociologi care au cunoștințe privilegiate despre relațiile politice și sistemul de finanțare au oferit, la rândul lor, rezultate discrepante.

„Există o lipsă completă de informații. Chiar și celor care lucrează în interiorul sistemului li se comunică doar informațiile esențiale necesare pentru slujbele lor.” – mi-a explicat una dintre sursele mele, care a fost angajată a unei fundații apropiate de UDMR.

Foarte puțini oameni au acces la întreg tabloul, la lucrurile spuse în cadrul întâlnirilor private sau în spatele anumitor evenimente. Am cerut interviuri de la unii dintre principalii politicieni UDMR – președintele UDMR, Kelemen Hunor, și șeful său de cabinet, Nagy Zoltán, printre alții. Cu câteva excepții, scrisorile mele nu au primit răspuns. Am fost în continuare în măsură să realizez cam o duzină de interviuri – majoritatea surselor mele au cerut anonimitate.

„Să distrugem UDMR?”

„Trebuie să înțelegeți, nu pot face o politică națională aici în bazinul Carpaților fără UDMR” – obișnuia să spună Viktor Orbán în reuniunile private din anii '90. Cu toate acestea, președintele Fidesz nu a avut în mod necesar în vedere cooperarea strânsă care s-a format în ultimii ani între guvernul ungar și UDMR.

„În 1998, când Viktor Orbán a venit la Tusványos (o școală/universitate de vară din Transilvania în Băile Tușnad/Tusnádfürdő cunoscută ca fiind un punct de întâlnire pentru oamenii interesați de politică și problemele minorităților maghiare, folosită ulterior de Viktor Orbán ca platformă pentru a-și promova ideile iliberale) pentru prima dată în calitate de prim-ministru, el a întrebat într-o ședință privată: o să distrugem UDMR? Ar trebui sau nu să începem să investim într-un UDMR alternativ? I-am spus pe atunci că nu este nevoie, dar că trebuie, în schimb, să întărim opoziția din cadrul UDMR” – și-a amintit un politician care era membru al Grupului Reformist, pe atunci, opoziția internă a UDMR.

Deși în timpul primului guvern Orban, relațiile cu UDMR, aflate atunci sub președinția lui Markó Béla, au fost normalizate, au existat tensiuni și fricțiuni la ordinea zilei. Relația dintre un Viktor Orbán exaltat, întotdeauna cu doi pași înainte, și un Markó Béla echilibrat (președintele UDMR la acea vreme), care s-a consultat întotdeauna cu toată lumea, este cel mai bine documentat de dezbaterea din jurul fundației universității particulare Sapientia.

De ce nu l-a consultat nimeni pe Markó?

„În 1999, Viktor Orbán – în drum spre Tusványos – s-a întâlnit cu Markó Béla în aeroportul din Marosvásárhely/Târgu Mureș. În timpul întâlnirii de aproximativ zece minute, Markó spune că UDMR a reușit să schimbe legea educației și, deși nu există posibilitatea unei universități maghiare finanțate de statul român, nimic nu stă în calea înființării unei universități particulare.

La o cină în Tusványos, apare tema unei universități private cu finanțare maghiară. Viktor Orbán pleacă acasă, apoi, în august, este emis decretul guvernului cu privire la înființarea universității, cu un cadru anual de finanțare de 2 miliarde de forinți. Markó este revoltat de știre, de ce nu l-a întrebat nimeni? Fidesz ridică din sprâncene și nu-și poate da seama ce se întâmplă” – își amintește una dintre sursele noastre.

Markó Béla a confirmat și a oferit și alte detalii despre acest lucru. Markó a spus că ideea unei instituții postuniversitare de elită a apărut în 1998, în timpul unei discuții cu Viktor Orbán, și a considerat că aceasta este o idee bună. Au fost de acord că vor dezvolta ideea în viitor.

În 1999, într-adevăr, a avut loc o întâlnire cu Viktor Orbán în aeroportul Marosvásárhely/Târgu Mureș. Au călătorit împreună în oraș, unde Orbán trebuia să se întâlnească cu premierul român, Radu Vasile. „Da, în drum de la aeroport, am vorbit despre o universitate privată care ar putea fi înființată cu ajutorul guvernului ungar (acest lucru era diferit de ideea inițială a unei mici instituții postuniversitare de elită. Vorbeam despre o educație de spectru mai larg) – a explicat Markó.

Potrivit fostului președinte UDMR, aceștia erau în dezacord în ceea ce privește două puncte: potrivit guvernului ungar, universitatea urma să aibă facultăți în Kolozsvár/Cluj-Napoca și Csíkszereda/Miercurea Ciuc, însă nu și în Târgu Mureș/Marosvásárhely. Celălalt punct în dezacord a fost despre programele de studiu: inițial, acestea ofereau doar programe complementare (programe care nu existau în limba maghiară la alte universități de stat). „Pentru mine, acesta reprezenta un principiu foarte important. La început, au respectat acest principiu, dar mai târziu nu au făcut-o” – a spus Markó Béla.

Nu știm prea mult de ce relația lui Markó Béla și Orbán s-a deteriorat în timp. O poveste menționată frecvent susține că ruptura finală a fost cauzată de faptul că, după prima rundă a alegerilor parlamentare din 2002 din Ungaria, când nu era încă foarte clar cine a fost câștigătorul, Markó s-a grăbit să-l felicite pe Medgyessy, candidatul socialiștilor pentru funcția de premier.

Întrucât Viktor Orbán considera că UDMR este de partea lui, a crezut că este o trădare.

„Când ies în fața frontului și inamicul trage asupra mea, sunt pregătit pentru asta. Dar când trag din spate din propria mea tabără, nu mă pot apăra” – a spus Orbán, la un moment dat, în Tusványos.

O altă sursă își amintește că Orbán a declarat cândva: nimeni nu l-a jignit vreodată la fel de mult ca Markó Béla. Dar el nu a spus atunci care era această ofensă.

„După alegeri, există obiceiul de a felicita câștigătorul. Am spus ceva de genul că felicit partidele care au fost alese în Parlament, în special MSZP (partidul socialist) care a obținut cele mai multe voturi. Dar nu am menționat niciun nume și am spus că ar trebui să așteptăm turul al doilea” – și-a amintit Markó Béla. Fostul politician a spus că Fidesz a încercat de multe ori să influențeze UDMR prin diferite metode, inclusiv decizii privind politica sa de cadre. „Au aflat curând că dorințele lor nu sunt îndeplinite și, din acel moment, au existat urcușuri și coborâșuri în relația noastră, în ciuda faptului că ne-am întâlnit deseori cu liderii Fidesz” – a spus Markó.

De ce ar trebui să relaționezi în același mod cu cei care te iubesc și cu cei care nu?

Președintele de atunci al UDMR a formulat principiul distanței egale – sau apropierii egale – ceea ce înseamnă că UDMR trebuie să mențină relații bune atât la București, cât și la Budapesta și atât cu partidele de dreapta, cât și cu cele de stânga. Totuși, acest lucru nu înseamnă subordonare, UDMR își ia toate deciziile în mod autonom, în conformitate cu propriile interese.

„Apropierea egală este o prostie. De ce ar trebui să relaționezi în același mod cu cei care te iubesc și cu cei care nu?” – crede una dintre sursele noastre, un politician al UDMR, care adaugă, totodată, că nu s-a întâmplat niciodată după căderea Fidesz în 2002 ca politicienii maghiari din Slovacia sau Serbia să viziteze Gyurcsány și să nu-și aducă omagiul la sediul Fidesz situat în strada Lendvay. Sursa noastră susține că Markó nu a făcut niciodată acest gest către Orbán.

„Nu-mi amintesc de vreun principiu în legătură cu vizitarea tuturor din curtoazie când mergem în Ungaria. Am avut discuții cu oamenii cu care am avut afaceri și era firesc să avem mai multe afaceri cu guvernul. Dar am întreținut și relațiile cu opoziția, acest lucru nu este doar natural, ci și util” – a explicat Markó Béla.

Orice s-a întâmplat, după senatorul Verestóy Attila, care a fost primul trecut pe lista neagră a Fidesz, Markó Béla a fost și el adăugat pe această listă după 2002. Așadar, a devenit clar încă din timpul guvernului socialist că, atât timp cât Markó este președintele UDMR, relația Uniunii cu Fidesz va fi întotdeauna tensionată.

Ce crede Markó? Întrebați-l pe Kelemen Hunor!

Succesorul lui Markó, Kelemen Hunor, a cărui imagine a fost construită minuțios în a doua parte a anilor 2000, nu a avut o sarcină ușoară. Fidesz a văzut mult timp în el doar o imitație slabă a lui Markó.

În plus față de asemănarea lor fizică, această viziune și-a fundamentat și faptul că Kelemen a încercat foarte atent în această perioadă să spună întotdeauna exact ce a spus președintele UDMR. „Dacă ai vrut să știi ce părere are Markó despre un lucru sau altul, trebuia să vorbești cu Kelemen Hunor.” – remarca ironic un politician UDMR.

Un alt intervievat relata că Orbán „a vorbit batjocoritor, disprețuitor (despre Kelemen Hunor) dacă îi era pomenit numele. Zsolt Németh (un politician Fidesz de rang înalt, cu relații foarte bune în Transilvania) a trebuit să-l avertizeze că în curând Kelemen ar putea fi șeful în Transilvania.” Kelemen a devenit interesant pentru Fidesz și Viktor Orbán abia după alegerea sa, înainte de a avea relații cu Orbán, iar Fidesz nu a căutat să îl contacteze.

Marea schimbare a avut loc în februarie 2011, la congresul UDMR de la Oradea/Nagyvárad. Trei candidați au concurat la președinția UDMR: Kelemen Hunor cu cele mai multe șanse, Péter Eckstein-Kovács, cu mentalitate liberală, și protejatul lui Zsolt Semjén, Olosz Gergely.

Olosz, greșeala totală

„Olosz a fost o greșeală totală. I-am spus lui Viktor Orbán și vicepremierului Zsolt Semjén să nu investească în Geri, deoarece este corupt, incompetent și nu are nicio șansă.” – își reamintea sursa.

Semjén, care îl cunoștea pe Olosz Gergely încă din copilărie, când frecventa liceul benedictin de la Pannonhalma, a respins avertismentul politicienilor transilvăneni spunând că protejatul său a fost denigrat de politicienii secui ai UDMR, Tamás Sándor și Antal Árpád, și că în realitate tocmai invers, Tamás și Antal erau corupți.

Acest episod evidențiază una dintre slăbiciunile lui Viktor Orbán: ia decizii importante fără a cerceta cu adevărat problema și este înclinat să urmeze orbește sfaturile oamenilor din anturajul său.

Și este o ciudată ironie a sorții că Olosz Gergely, condamnat pentru trei ani de închisoare cu executare pentru trafic de influență, se ascunde acum în Ungaria, iar protectorul său, Zsolt Semjén, este un oaspete frecvent al lui Tamás Sándor și Antal Árpád.

Discurs urât și jignitor la congres

Revenim la congresul de la Oradea/Nagyvárad: Ildikó Pelczné Gáll, care a adus mesajul Fidesz la congres, a amenințat în mod deschis participanții care se pregăteau pentru alegerea președintelui UDMR. Vicepreședintele Fidesz a spus că și o organizație politică poate obosi, la fel ca organismul uman: poate deveni leneș și bolnav. „Astăzi ați atins acest nivel – a spus ea. – Dacă astăzi votați pentru schimbare, vă vom oferi o mână de ajutor în viitor.”

Nu ne-am așteptat ca acest discurs să fie atât de urât și ofensator – a remarcat unul dintre partenerii noștri de conversație – dar au existat semnale dinspre anturajul lui Orban că Fidesz plănuia să facă pace cu UDMR, în cazul în care organizația ar alege un președinte care ar fi fost după placul lui Viktor Orban.

Una dintre atribuțiile principale ale noului președinte ales al UDMR, Kelemen Hunor, a fost clară de la bun început: el a trebuit să stabilească relația cu Viktor Orbán.

După congres, într-un interviu pentru ziarul Hargita Népe, Zsolt Semjén a declarat foarte clar așteptările guvernului ungar: „UDMR trebuie să își schimbe principiul distanței egale”. Vicepremierul responsabil cu politica națională a adăugat: „noul început este deschis pentru toată lumea”.

Politicienii UDMR merg foarte des în Ungaria

Nu știm prea multe despre ceea ce s-a întâmplat în spatele ușilor închise, dar știm că numărul călătoriilor în Ungaria a politicienilor UDMR a crescut continuu după 2011. Átlátszó Erdély a obținut informații despre călătoriile în străinătate ale politicienilor UDMR prin cereri privind liberul acces la informații, deși UDMR nu a oferit nume sau detalii. Datele arată că în 2009 – ultimul an al guvernului socialist/Bajnai – oficialii UDMR au efectuat 11 călătorii în străinătate, dintre care zece au fost în Ungaria.

În 2010, în anul în care Fidesz a venit din nou la putere, numărul călătoriilor a crescut la 38 (majoritatea, de asemenea, în Ungaria). În 2011, primul an al președinției Kelemen Hunor, au fost efectuate 49 de călătorii. Aceasta înseamnă că oficiali ai UDMR călătoreau în Ungaria aproape săptămânal.

Numărul călătoriilor în străinătate a crescut în fiecare an. 2017 este ultimul an pentru care avem date, în acel an politicienii UDMR raportând 130 de călătorii în străinătate. În marea majoritate a cazurilor, destinația a fost Ungaria, iar călătoria a durat 2-3 zile, sau chiar o săptămână. Și, deși datele nu arată pe cine au vizitat, este foarte probabil ca ei să nu fi petrecut acest timp cu partidele de opoziție maghiare.

În ciuda declarațiilor de presă mai conciliante și a întâlnirilor frecvente, războiul dintre UDMR și Fidesz era încă foarte activ în 2011. În aprilie 2011, diplomații maghiari au părăsit sala la o reuniune a Consiliului Reprezentanților UDMR, când deputatul Lakatos Péter a criticat în mod ironic Guvernul Orban.

Sângerarea UDMR

O ofensă mult mai gravă decât acest incident pentru UDMR a avut loc în mai 2011, când guvernul ungar a retras gestionarea subvențiilor pentru burse de studii din partea Școlii Alapítvány (Fundația Școlară) fondată de UDMR.

Principalul motiv pentru care această măsură a afectat UDMR nu a reprezentat atât câștigurile financiare din acest program, cât pierderea tuturor datelor actualizate despre familiile maghiare din România, au explicat sursele noastre. Aceste date erau cruciale pentru marketingul politic al UDMR în campaniile electorale. Să nu uităm, erau vremurile de dinaintea RGPD.

În același timp, Fundația Progress, o altă fundație apropiată de UDMR, a fost informată, la rândul ei, că nu mai este autorizată să se ocupe de administrarea certificatelor maghiare (un program condus de guvernul ungar care le-a permis maghiarilor să aibă un tratament preferențial atunci când călătoresc în Ungaria). Închiderea acestor birouri a afectat UDMR deoarece acestea lucrau în același birou cu organizațiile teritoriale ale UDMR, prin urmare puteau plăti o parte din costurile lor de funcționare și unii dintre angajații lor din banii guvernului ungar.

În iulie 2011, în tabăra UE de la Izvorul Mureșului/Marosfő, Kelemen Hunor a spus: „avem nevoie de consultarea Budapestei, dar nu avem nevoie de un singur lucru: capitala Ungariei să ne spună ce este bine pentru maghiarii din Transilvania”.

O întâlnire atent orchestrată la Tusványos

Din cunoștințele noastre, prima întâlnire privată între Kelemen Hunor și Viktor Orbán a avut loc la câteva săptămâni după tabăra UE, pe 23 iulie, la Băile Tușnad/Tusnádfürdő. Nu știm prea multe despre această întâlnire, în afara unui singur detaliu. Organizatorii nu au lăsat nimic la voia întâmplării: pentru a se asigura că nimeni nu îi deranjează, au organizat un program diferit pentru ceilalți politicieni care au participat la universitatea de vară Tusványos (printre alții, László Tőkés, Csaba Sógor și Péter Eckstein-Kovács) în celălalt capăt al orașului.

Întâlnirea nu a fost publică, știrea că a avut loc a apărut în ziarul Evenimentul Zilei. „Simt că impasul cu guvernul ungar a fost depășit (...) în perioada următoare putem continua să modificăm această relație, deoarece ambele părți și-au exprimat deschiderea și dorința de a coopera (...)”, - a declarat Kelemen.

În paralel, se organiza și opoziția UDMR. La 15 septembrie 2011, au înregistrat la București Partidul Popular Maghiar din Transilvania (PPMT). „În această perioadă, înainte de înregistrarea partidului, nu am primit niciun sprijin din partea Fidesz. Orbán a spus, dacă vor să îl facă, să îi lăsăm. Să vedem de ce sunt capabili, să îi susținem, dar nu foarte mult.” – a declarat pentru Átlátszó Erdély un politician al opoziției care a participat la strângerea de semnături și la procesul de înregistrare.

Este adevărat, însă, că Centrele de Democrație ale de Consiliul Național Maghiar din Transilvania (CNMT), a căror activitate principală era să asiste la naturalizarea simplificată, au funcționat și ca organizații teritoriale ale PPMT.

La fel ca birourile Fundației Progress, Centrul de Democrație, PPMT și CNMT au folosit toate aceleași birouri și au angajat parțial aceeași echipă. Această practică este documentată aici.

Am dezvăluit totodată modul în care firmele de stat din Ungaria au sprijinit ONG-urile nou înființate ale politicienilor PPMT cu aproximativ 1 milion de euro în timpul alegerilor locale din iunie 2012 și a alegerilor parlamentare din decembrie 2012.

Să-i lăsăm să candideze și vedem ce iese de aici

„Deși era clar că finanțările către UDMR au fost tăiate, nu era clar în ce fel și cu câți bani va fi sprijinit PPMT de guvernul ungar” – a explicat politologul Tibor Toró.

O altă sursă a susținut că banii au fost transferați cu întârziere și, deși guru-ul campaniei Fidesz, Gábor Kubatov, i-a instruit, nu au primit niciun sprijin politic de la Viktor Orbán, prim-ministrul nu a făcut niciodată campanie pentru ei.

„2012 a fost un experiment: este posibil să distrugem monopolul politic al UDMR? Nici măcar Viktor Orbán însuși nu putea fi sigur că va funcționa, așa că nu s-a angajat pe deplin. A fost mult mai degrabă ideea de a-i lăsa să candideze și să vadă ce iese de aici” – a spus Tibor Toró.

În timp ce PPMT spera la 30-40% din voturile maghiare, rezultatele alegerilor guvernamentale locale din 2012 au ajutat la clarificarea raporturilor de putere: PPMT nou înregistrat a primit 44.000 (0,45%) din voturi, iar celălalt partid de opoziție, PCM 36.000 (0,37%). Era clar că niciunul dintre cele două partide nu putea amenința cu adevărat UDMR, care a obținut 490.000 de voturi.

În iulie 2012, Viktor Orbán a avut întâlniri cu președinții celor trei partide. „[Viktor Orbán] nu vrea să ne spună nouă, în Transilvania, ce să facem. Nu ne-a dat niciun sfat despre alegerile parlamentare din toamnă.” – a declarat președintele UDMR.

Orbán nu vrea să intre în conflict cu alegătorii UDMR

Orbán a făcut o declarație ceva mai echilibrată la Tusványos în acel an: „avem relații strategice [cu László Tőkés și PPMT] și le doresc succes, dar nu vreau să intru în conflict cu 80% dintre maghiari care au votat pentru UDMR.”

Alegerile parlamentare desfășurate în decembrie 2012 au avut un rezultat similar cu cel de la locale: candidații UDMR pentru Camera Deputaților au primit 380.000 de voturi (5,13%), candidații pentru Senat 388.000 (5,23%). Candidații PPMT pentru Camera Deputaților au strâns 48.000 de voturi (0,64%), iar candidații pentru Senat au avut 58.000 de voturi (0,79%).

„La alegerile europarlamentare din 2007, am văzut că, în timp ce candidații UDMR au câștigat 283.000 de voturi, independentul László Tőkés a obținut 176.000 de voturi. Era clar că există o puternică nemulțumire față de UDMR, așa că întrebarea era dacă voturile pentru Tőkés puteau fi transferate către partidele care se opun UDMR. Mesajul alegerilor ulterioare este că acest lucru nu funcționează.” – o sursă politică a evaluat situația.

Cumva „cămașa are nevoie de nasturi noi”

„Este periculos să lași UDMR cu câteva zecimale sub sau peste pragul parlamentar de 5%, nu mai ai voie să îți asumi acest risc” – a declarat vicepremierul Zsolt Semjén în fața presei după alegeri. Politicianul a mai spus că partidele politice maghiare din Transilvania trebuie să-și depășească orgoliile personale în viitor și trebuie să coopereze pentru a avea o reprezentare parlamentară.

„Există conflicte personale, însă acestea nu sunt chestiuni personale, ci un set de orgolii reale sau percepute cauzate de diferite puncte de vedere politice” – a spus Semjén, care a crezut, totodată, că aceste conflicte trebuie depășite, că fiecare trebuie să se examineze pe el însuși iar cămașă trebuie să aibă nasturi noi”.

În 2013 au avut loc mai multe întâlniri. Au existat câteva declarații de un optimism rezervat, însă Kelemen Hunor a spus încă într-un interviu acordat lui Erdélyi Riport în decembrie 2013:

„Nu putem vorbi despre un compromis. Putem spune că relația noastră s-a îmbunătățit, s-a schimbat. Și o mare parte din acest lucru se datorează faptului că văd, știu, simt că UDMR este inevitabil în Transilvania. (...) În ultimii trei ani și jumătate UDMR și fundațiile apropiate UDMR nu au primit niciun sprijin de la guvernul Fidesz-KDNP. Nu am cerut și nu am primit niciunul. Acest lucru nu s-a schimbat nici atunci când relația noastră cu Orbán s-a îmbunătățit și ne-am întâlnit adesea în 2013.

O etapă importantă în evoluția relației Fidesz-UDMR a fost interviul cu Zsolt Semjén la începutul anului 2014, unde care acesta spunea: ar trebui evitată situația în care, din cauza unei susțineri de 85-92% a UDMR, maghiarii din Transilvania să nu voteze pentru Fidesz în timpul alegerilor din Ungaria.

Székely István, vicepreședinte executiv al UDMR, a dus acest gând mai departe, spunând: „dacă inversez această propoziție, atunci interesul cel mai important al UDMR pentru această relație devine evident: 95-96 la sută dintre maghiarii din Transilvania sunt alegători ai Fidesz. Este interesul nostru ca oricine să poată susține UDMR și Fidesz în același timp, iar relația proastă dintre Fidesz și UDMR să nu fie un obstacol în calea votului oamenilor.

Campania electorală pentru PE a adus schimbarea

UDMR a oferit deja o mână de ajutor în procesul de înregistrare pentru alegerile parlamentare din 2014. În timpul campaniei, politicienii de rangul doi ai UDMR – printre care Tamás Sándor și Borboly Csaba, președinți ai organizațiilor teritoriale din județele Covasna și, respectiv, Harghita – s-au alăturat în mod deschis Fidesz.

„Considerăm că este important ca toată lumea să își folosească drepturile de vot, deoarece aceasta este datoria noastră de cetățeni. Eu unul votez acest guvern, deoarece rezultatele lor sunt tangibile. Mă aștept de la acest guvern să își continue politica puternică în comunitățile maghiare din afara Ungariei.” – a declarat Borboly Csaba.

La 6 aprilie, în așteptarea rezultatelor alegerilor la care Fidesz a obținut din nou două treimi din voturi, 30-35 de politicieni maghiari din România i-au felicitat pe câștigători. Printre aceștia, politicieni UDMR precum Kelemen Hunor, Antal Árpád, Tamás Sándor și Székely István. Cu toate acestea, este important de menționat că politicienii UDMR au așteptat și rezultatele alegerilor cu Fidesz dinainte, singura noutate fiind, de fapt, prezența lui Kelemen Hunor.

Saltul a avut loc în mai 2014: Viktor Orbán și Kelemen Hunor făcând campanie împreună în timpul campaniei electorale pentru PE. La aceste alegeri „UDMR și Fidesz-KDNP se sprijină reciproc (...) Fidesz, KDNP și UDMR lucrează pentru o fracțiune puternică a Partidului Popular European în următorii cinci ani. Acest lucru se poate întâmpla numai dacă atât Fidesz, cât și UDMR obțin rezultate bune, iar pentru aceasta este nevoie ca maghiarii să meargă la vot.” – a declarat Viktor Orbán în parcul Palatului Episcopal Romano-Catolic din Satu Mare.

László Tőkés, europarlamentar de șapte ani, a obținut un nou mandat pe lista Fidesz și nu pe cea transilvăneană.

Alegeri prezidențiale cu desene animate și prognoza meteo

În timp ce, cu doi ani înainte, Viktor Orbán vedea ca un fel de experiment că reprezentanții PPMT au participat la alegeri și ca oponenți ai UDMR, părerea sa s-a schimbat radical până la alegerile prezidențiale din 2014, în ciuda faptului că aceste alegeri nu au avut nici o pondere comparativ cu alegerile parlamentare.

PPMT a propus ca Zsolt Szilágyi, vicepreședintele partidului, să candideze și la alegeri; la o ședință, prim-ministrul a răspuns acestei propuneri cu un exemplu ciudat despre desene animate și prognoza meteo, a informat un politician PPMT.

„Băieți, dacă mă întrebați pe mine, este ca desenele animate și prognoza meteo. Niciuna nu este interesantă, toată lumea vrea să vadă știrile, dar dacă vrei să pierzi știrile, trebuie să urmărești și desene animate. Este posibil ca prognoza meteo să intereseze ceva mai mulți oameni decât desenele animate.” – după cum l-a citat pe Viktor Orbán sursa noastră.

„Trebuia să-l interpretăm ca „băieți, nu candidați”. Interpretăm de parcă ar fi la fel pentru Orbán, indiferent dacă participăm la alegeri sau nu.” – a declarat sursa noastră.

Totuși, această decizie a fost o greșeală: Viktor Orbán i-a urat succes președintelui UDMR, ceea ce a dovedit în mod clar că Fidesz nu a fost mulțumit de candidatura lui Zsolt Szilágyi împotriva Kelemen Hunor. Nici măcar Zsolt Németh, prietenul tradițional al PPMT, nu a luat parte la campanie.

Totuși, alegerile prezidențiale nu au modificat raporturile de putere: Kelemen Hunor a primit 3,47% cu 329.000 de voturi, iar Zsolt Szilágyi 0,56% cu 53.000 de voturi.

Nimeni nu a fost șters complet

Deși se pare că Viktor Orbán și-a pierdut interesul pentru PPMT de atunci, nu există niciun semn că vreun sprijin anual de 250 milioane HUF (aproximativ 700.000 EUR) pentru CNMT pentru programul de naturalizare simplificat sau fondurile pentru diferite proiecte ale PPMT iar anturajul său ar scădea semnificativ.

„Nimeni nu a fost șters complet: în ultimul moment toată lumea primește un mic gest, niște bani și astfel îi ține pe toți în interiorul sistemului.” – o sursă de experți în științe politice a explicat cum funcționează sistemul. În opinia sa, motivul din spate este că este mai ieftin să păstrezi un proiect nereușit pe un ventilator – și, dacă este nevoie, să-i dai un loc de muncă – decât să îl elimini complet.

Între timp, și la București sau întâmplat unele lucruri: în 13 decembrie 2014, Consiliul Reprezentanților UDMR a hotărât ca UDMR să părăsească al treilea guvern Ponta. Acestea au fost ultimele opt luni ale UDMR ca partid de guvernare în perioada examinată de noi.

O scurtă privire de ansamblu teoretică

Este nevoie să facem o scurtă divagare teoretică pentru a înțelege modul în care s-a schimbat poziția UDMR după ce a fost forțată să se retragă în opoziție și, în paralel, suma fondurilor maghiare trimise în Transilvania a crescut semnificativ.

Un concept util în acest sens este pilarizarea etnică maghiară din Transilvania: aceasta înseamnă că comunitatea minoritară își creează instituții proprii, în paralel cu instituțiile sociale ale majorității, ceea ce face ca membrii comunității minoritare să își poată trăi viața de zi cu zi fără a interacționa cu instituțiile majoritare, exceptând rare situații.

Instituțiile care lucrează în cadrul comunității maghiare din Transilvania pot fi văzute ca un fel de pilarizare asimetrică. Nu simetrică, deoarece rețeaua instituțiilor maghiare din Transilvania este încorporată în societatea românească, care însă nu există ca pilon distinct, ci este mainstream.

UDMR este unul dintre operatorii cheie ai rețelei de instituții maghiare din Transilvania.

Teoria lui Tamás Kiss, explicată în mai multe rânduri, ajută la înțelegerea modului în care UDMR a fost folosit de Fidesz, după ce a devenit partid de opoziție în 2015.

Pentru aceasta, trebuie să introducem un nou concept, acomodarea asimetrică a minorității. Aceasta înseamnă că în România nu există nicio garanție legală pentru divizarea etnică a puterii, împărțirea resurselor între majoritate și minorități – în acest caz, comunitatea maghiară. Acest lucru trebuie renegociat de la caz la caz cu deținătorii majoritari ai puterii.

Kiss crede că legitimitatea UDMR în cadrul comunității trebuie să fie determinată de capacitatea sa de a aloca resurse, adică cât de multe resurse poate negocia pentru propriile instituții și teritoriile locuite de maghiari.

Când politica națională a Ungariei o excede pe cea a statului român

Înaintea primei părți a anilor 2010, suma fondurilor provenite din Ungaria era relativ mică, prin urmare UDMR era preocupată în primul rând de obținerea resurselor de la București, care erau mult mai mari. De asemenea, a reușit să monopolizeze cu succes aceste resurse, ceea ce însemna că banii de la București veneau întotdeauna prin UDMR. Dar, după 2015, UDMR nu mai era un factor în guvern, iar curentul anticorupție a făcut imposibil ca partidul să continue strategiile sale la București bazate pe interese și negocieri individuale.

În paralel cu aceasta, sprijinul financiar provenit din Ungaria a început să crească exponențial după 2016. El nu mai erau complementar, ci a generat și a modificat procesele instituționale. Politica națională maghiară o „excede” pe cea a statului român. Conform interpretării lui Kiss, acesta este contextul în care trebuie văzută relația UDMR-Fidesz.

Trebuie să mai adaug că, din câte știu, nu există nicio evidență cu privire la suma exactă a surselor pe care statul român le asigură pentru teritoriile locuite de maghiari și cât din acești bani sunt datorate activităților guvernamentale ale UDMR. În absența unei astfel de evidențe, este dificil de apreciat dacă cele mai mari resurse provin de la statul ungar sau de la cel român.

Sfârșitul monopolului UDMR

Este cert că poziția UDMR s-a schimbat fundamental odată cu slăbirea prezenței sale la București și răspândirea politicii naționale maghiare: a fost forțată într-o competiție a loialității. Ce înseamnă aceasta?

În timp ce în negocierile cu guvernul român, UDMR și conducerea sa se aflau întotdeauna într-o situație de monopol (partidele române aproape niciodată nu au încercat să se adreseze direct comunității maghiare, ocolind UDMR), politica națională maghiară are un alt mod de a lucra.

În sistemul maghiar de cooperare națională (SCN), controlul are loc prin suprapunerea autorităților și funcțiilor, iar acest lucru este valabil și pentru politica națională. Acest domeniu este format din 5-6 politicieni de vârf, în plus față de prim-ministru, și 15-20 de instituții de politică națională, unde actorii construiesc rețele în comunitățile maghiare din afara Ungariei aparent independente și în competiție între ele.

Criteriul decisiv în această competiție nu este eficiența măsurabilă, ci loialitatea. Rezultatul este că actorii nu numai că respectă dorințele lui Viktor Orbán, dar deseori încearcă să „o anticipeze” și doresc să realizeze ceva pe care premierul nu l-a cerut de fapt.

În acest context, poziția anterioară de monopol a UDMR a dispărut. Există rapoarte care arată că pe vremea guvernelor socialiste, Markó Béla avea acces la listele de decizii și le putea schimba după cum dorea. Acum conducerea de la vârful UDMR este doar unul dintre actorii care concurează pentru grațiile guvernului ungar și încearcă să-și demonstreze loialitatea.

 „Fii conștient de tot, nu decide aproape nimic”

Sursele noastre susțin că, deși Kelemen Hunor poate sugera proiecte pentru susținere financiară, nu are niciun cuvânt de spus în legătură cu cine primește banii și cât de mult. Politicienii UDMR sunt adesea legați direct de una sau alta dintre rețelele de patronaj construite de un membru al guvernului ungar, independent de conducerea UDMR. Aceasta este o limitare suplimentară a influenței politicienilor de top ai UDMR.

Deși Kelemen Hunor a reușit să-și consolideze poziția, UDMR sub conducerea sa nu mai seamănă cu organizația extrem de centralizată de pe vremea lui Markó Béla. Markó a insistat să ia propriile decizii cu privire la cele mai mici detalii, așa cum arată multe anecdote.

Conform uneia dintre acestea, comunicatele de presă ale UDMR trebuiau să îi fie trimise lui, el le printa și le corecta înainte de a fi emise. O altă poveste este că, din câte se pare, el a decis personal să nu existe ketchup și muștar într-o cafenea la un congres, de teamă ca participanții să nu își păteze costumele.

Kelemen a renunțat la periferii și a construit un UDMR mult mai puțin centralizat. „Vreau să fiu conștient de toate, dar să nu decid aproape nimic” - spune el deseori. Era de neimaginat pe vremea lui Markó ca o organizație teritorială să trebuiască să intre în procesul de naturalizare sau ca un politician local UDMR să trebuiască să își prezinte opinia cu privire la autonomie sau coabitarea româno-maghiară pe care liderii de la vârful UDMR nu o pot împărtăși. Cu toate acestea, acest lucru a devenit natural până acum, susțin sursele noastre.

UDMR este controlat cu sume nemaivăzute de fonduri media

Pozițiile slăbite ale UDMR au fost, la rândul lor, cauzate de volumul nemaiîntâlnit al investițiilor mass-media făcute de guvernul ungar. Dacă prezentarea noastră generală este completă, atunci Asociația pentru Spațiul Media Transilvan (Erdélyi Médiatér Egyesület), cu Szilárd Demeter în spatele acesteia, a primit o finanțare de 5,25 miliarde HUF (aproximativ 15 milioane EUR) din decembrie 2017 și a cumpărat majoritatea covârșitoare a mass-media maghiare din Transilvania.

Deși în urmă cu doi ani mulți se temeau că propaganda strict centralizată a Fidesz va apărea în Transilvania împreună cu banii, încă nu există urme percepibile ale acesteia. Sursele noastre spun că partea importantă nu este despre ceea ce scriu, ci mult mai mult despre ceea ce nu fac: publicațiile acestei rețele media nu pot conține opinii critice față de guvernul ungar.

Deși au existat exemple de materiale critice față de UDMR, ultimele campanii electorale le-au eliminat și pe acestea. „Acest conglomerat are o singură funcție: să controleze UDMR” – a spus una dintre surse, care susține că UDMR ar avea probleme dacă aceste mass-media ar deveni brusc o voce critică în timpul unei campanii electorale. O altă sursă, un politician al opoziției, a explicat logica Fidesz din spatele acestei achiziții generale: „o cumpărăm noi înșine, astfel încât nimeni altcineva să nu o poată cumpăra”.

S-au deschis robinetele pentru UDMR

Revenim la cronologie: în timp ce Kelemen Hunor a declarat încă în decembrie 2013 că UDMR și fundațiile apropiate UDMR nu au primit nicio finanțare de la guvernul Fidesz-KDNP, acest lucru s-a schimbat din 2015.

În februarie 2015, una dintre fundațiile UDMR, Fundația Eurotrans, a semnat un acord cu Cabinetul Prim-ministrului și cu Ministerul Afacerilor Externe și Comerțului, care i-a dat dreptul să participe la pregătirea documentelor pentru naturalizarea simplificată, un proces care permite cetățenilor maghiari să obțină cetățenia maghiară printr-un proces simplificat. Acesta primește anual 250 de milioane HUF în acest scop (790.000 EUR la cursul din 31 decembrie 2015. În continuare, voi folosi cursul de schimb al Băncii Centrale Europene pentru ultima zi a anului dat pentru a transforma sumele din HUF în EUR).

Fundația Eurotrans folosește acești bani pentru a opera o serie de birouri în toată Transilvania (adresele aici). Dacă coroborăm aceste adrese cu adresele organizațiilor teritoriale ale UDMR, vedem că multe se suprapun. Apare suspiciunea că cheltuielile de întreținere ale birourilor teritoriale UDMR sunt – cel puțin parțial – acoperite din acești bani din Ungaria.

Ne-am adresat lui Nagy Zoltán, președintele Consiliului director al Fundației, nu am primit niciun răspuns la întrebările noastre despre modul în care separă activitățile Fundației Eurotrans de birourile teritoriale ale UDMR.

Un nou pas în relațiile Fidesz-UDMR a fost în iulie 2016: este un gest clar că Kelemen Hunor a fost singurul lider transsilvan pe care Viktor Orbán l-a invitat la cină la o întâlnire din Tusnádfürdő cu liderii organizațiilor maghiare din bazinul carpatic. László Tőkés, aliat de multă vreme al Fidesz, a fost invitat să se întâlnească cu premierul a doua zi dimineața, la un mic dejun de lucru.

Motivul este că relația dintre Orbán și Tőkés s-a deteriorat între timp. La lansarea unei cărți în mai 2015, Tőkés a numit politica națională a guvernului ungar „imposibil de urmat” și „netransparentă”, în timp ce la o ședință MÁÉRT [Adunarea Permanentă a Ungariei unde se reunesc liderii tuturor partidelor maghiare din Bazinul Carpatic] a refuzat să urce pe scenă și să semneze declarația de închidere.

Dezrădăcinarea tuturor vocilor critice

La sfârșitul anului 2016, o altă fundație a UDMR, Progress Alapítvány (Fundația Progress) responsabilă cu publicarea proiectelor media ale organizației, a întrerupt una dintre platformele media online mai mici, cu un număr din ce în ce mai mic de utilizatori, Erdélyi Riport. În calitate de editor, a concediat și pe unii dintre jurnaliștii de stânga ai unuia dintre cele mai vizionate portaluri ale presei maghiare din Transilvania, maszol.ro.

Deși editorul a susținut că au luat aceste măsuri doar în scopuri de eficiență a costurilor și nu există dovezi directe că guvernul ungar ar fi cerut UDMR să tacă vocile critice, a explicat una dintre sursele noastre, un politician UDMR:

„Fidesz este un partid extrem de centralizat. Dacă apare o voce critică în orice mass-media apropiată de guvern, aceasta transmite un mesaj. Ei cred că și UDMR funcționează în acest fel. Dacă sunt publicate unele critici pe maszol.ro, Transindex sau Erdély TV (mass-media apropiate UDMR), îl sună pe Kelemen Hunor și îl întreabă ce s-a întâmplat. Și el întreabă: de ce, ce s-a întâmplat?

Imaginați-vă că mass-media guvernului ungar publică materiale precum cele publicate de obicei în mass-media maghiară din Transilvania. Fidesz știe doar că aceste puncte de vânzare sunt operate pe bani UDMR, deci presupune că aceste materiale reflectă cumva opiniile UDMR, iar UDMR încearcă să trimită un mesaj cu acestea”.

„Dirijarea” presei apropiate de UDMR nu s-a oprit aici. În mai 2017, Transindex a trebuit să-și mute birourile situate în podul uneia dintre clădirile Fundației Iskola după ce a publicat un articol despre scandalul L'Alchimiste (un restaurant cochet din centrul Clujului/Kolozsvár deținut de soția lui Nagy Zoltán. Restaurantul a fost deschis folosind bani publici). Ulterior, în aprilie 2019, prezentatorul Erdély TV critic față de Fidesz, Attila Gáspárik, a fost concediat fără explicații.

UDMR poate folosi programul de dezvoltare economică în campaniile sale

Potrivit declarațiilor din martie 2017, programul de dezvoltare economică care fusese deja activ în zonele locuite în partea din Serbia locuită de maghiari (Voivodina) și Ucraina de ceva timp, va începe și în Transilvania. După o discuție cu Viktor Orbán la Budapesta, Kelemen Hunor a declarat pentru Erdély TV:

„Am discutat despre programele transilvănene sprijinite de guvernul ungar și care vor începe în 2017 și 2018, inclusiv programul de dezvoltare economică care fusese deja testat în Voivodina și Ucraina și funcționează excelent. Va începe și în Transilvania în 2017, mai întâi pe un teritoriu mai mic, apoi din 2018 peste tot, din Ținutul Secuiesc până în Partium.”

Programul este inițiat de Ministerul Ungar al Afacerilor Externe și Comerțului. Primul model de program a fost introdus în județul Mureș în 2017, cu un buget de 1 miliard HUF (3,2 milioane EUR).

Programul de dezvoltare economică este un alt gest neprietenos față de PPMT. Din câte știm, baza programului este, de fapt, un plan al opoziției, Planul Mikó Imre, care se bazează pe o strategie de dezvoltare economică elaborată de economiștii transilvăneni angajați de CNMT și experți ai VÁTI, societatea de planificare și dezvoltare urbană. Încercaseră de ani de zile să prezinte și să vândă planul pentru guvernul ungar.

„Le-am cerut să ne includă în consiliul de administrație al Fundației Pro Economica, care gestionează fondurile, să angajeze experții noștri în procesul de evaluare, să participăm la campania de promovare” – a spus una dintre sursele noastre, un politician al PPMT. Niciuna dintre solicitările lor nu a fost auzită.

Cu toate acestea, UDMR poate folosi aceste proiecte de dezvoltare în materialele sale de promovare în timpul campaniilor. Balázs Attila, directorul economic al UDMR, și Novák Levente, vicepreședinte responsabil cu organizațiile teritoriale, sunt ambii membri în consiliul director al fundației.

Kelemen Hunor încurajează voturile pentru Fidesz

În timp ce Fundația Eurotrans împreună cu CNMT își ofereau ajutorul în procesul de înregistrare premergător alegerilor parlamentare din Ungaria, în septembrie 2017 a avut loc o altă premieră: președintele UDMR a susținut public Fidesz.

„Este în interesul nostru ca Ungaria să fie condusă de un guvern care a dovedit că maghiarii din Transilvania au un loc important atât în viziunile sale politice naționale, cât și în practicile de zi cu zi” – a declarat acesta.

Despărțirea finală de principiul distanței egale a lui Markó s-a produs în februarie 2018. Molnár Gyula, președintele Partidului Socialist Maghiar (HSP) și Karácsony Gergely, candidat al HSP și Párbeszéd pentru funcția de prim-ministru, l-au invitat pe Kelemen Hunor la o cină în urma unui forum public din Cluj/Kolozsvár.

„M-au întrebat ce credem că ar trebui să facă în Transilvania în timpul campaniei electorale. Le-am spus foarte sincer: nimic. Este o pierdere de timp și energie total superfluă, pentru că cred: maghiarii din Transilvania știu foarte clar cu cine să voteze” – și-a reamintit Kelemen conversația.

Între timp, Fundația Eurotrans a ajutat cu nerăbdare înregistrarea maghiarilor din Transilvania pentru alegerile din Ungaria: până în primele zile ale lunii februarie 2018 au intermediat înregistrarea a 35 de mii de cetățeni maghiari care locuiau în România pe listele electorale. Mai mult decât atât, fundația a jucat un rol și în colectarea voturilor prin poștă și trimiterea acestora către reprezentanțele străine din Ungaria (Centrele de Democrație aveau aceeași sarcină).

În timp ce Borboly Csaba, președintele Consiliului Județean Harghita, a declarat că maghiarii din Transilvania au nu numai dreptul, ci și datoria de a vota la alegerile parlamentare din Ungaria, Fundația Pro Economica, care s-a ocupat de programul de dezvoltare economică, a semnat acorduri de sprijin financiar cu 521 de persoane pentru suma de 1,5 miliarde HUF pentru achiziționarea de echipamente sau animale de reproducere sau înregistrarea cadastrală a terenurilor agricole.

De două ori mai multe voturi prin poștă pentru Fidesz-KDNP

Fidesz-KDNP a câștigat din nou la alegerile parlamentare din 8 aprilie 2018 cu o majoritate de două treimi din voturi. Partidul de guvernământ a primit 96% din totalul voturilor prin poștă, în total 225 mii voturi din afara granițelor (nu cunoaștem distribuția pe țări). Acesta a fost aproape dublu față de numărul de voturi din 2014, dar în timp ce cele 122 de mii de voturi din 2014 au dus la unul sau două mandate, de data aceasta nu au fost suficiente pentru a obține un mandat.

Referendumul din 2018 din România privind definirea prin constituție a familiei a modificat oarecum imaginea că UDMR – în timp ce devenea din ce în ce mai cooperant cu guvernul ungar – a urmat retorica acestui guvern în toate angajamentele sale. Deși mulți politicieni de frunte ai UDMR au susținut referendumul cu privire la o definire prin constituție a familiei bazată pe căsătoria dintre un bărbat și o femeie, iar acest lucru a fost într-adevăr congruent cu retorica anti-gay a Fidesz-KDNP, Porcsalmi Bálint, președintele executiv al UDMR, a declarat într-un interviu pentru maszol.ro înainte de referendum:

„Nu sunt de acord că o căsătorie poate avea loc doar între un bărbat și o femeie. Deși căsătoriile homosexuale nu sunt permise în România, sunt convins că opusul nu este, la rândul său, ceva ce ar trebui condamnat: în 15 state membre ale UE se pot căsători persoane de același sex. De asemenea, nu sunt de acord cu opinia colegilor mei senatori conform căreia noul proiect transmis acum are un conținut mai bun decât actuala reglementare constituțională. Pentru că nu este mai bine: fie legal, fie spiritual. Pe de o parte, menține definiția restrictivă și proastă a familiei, pe de altă parte, discriminează pe termen lung o comunitate importantă, cetățeni care ar trebui să aibă aceleași drepturi ca heterosexualii.”

În noiembrie 2018, Péter Szijjártó, ministrul de externe, a declarat, la Cluj-Napoca, că programul de dezvoltare economică care oferea sprijin fermierilor și întreprinderilor mici din părți din județul Mureș va fi extins în Ținutul Secuiesc. Bugetul pentru 2019 a asigurat 50 de miliarde HUF pentru programele de dezvoltare economică, iar programul pentru Ținutul Secuiesc va avea un buget de 25 miliarde.

La Congresul UDMR din februarie 2019, Zsolt Semjén a spus că Viktor Orbán și Kelemen Hunor împărtășesc o cooperare de încredere, care a fost forțată de alegătorii maghiari din Transilvania. El a adăugat: „Nu putem accepta nimic care să slăbească UDMR”, deoarece dacă Uniunea va deveni slabă, reprezentarea puternică a intereselor maghiare în administrația locală din Transilvania și în Parlamentul de la București se va sfârși.

În martie 2019, Fidesz era pe punctul de a fi suspendat din Partidul Popular European (PPE). Cu toate acestea, Kelemen Hunor a declarat televiziunii publice din România că cei doi europarlamentari ai UDMR vor vota împotriva suspendării.

În timpul campaniei electorale pentru PE, care începuse între timp, Viktor Orbán a făcut un tur de două zile în Transilvania, la invitația UDMR. El a inaugurat două unități construite cu sprijinul Ungariei: mixerul de furaje din Sânpaul/Kerelőszentpál și Academia de hochei pe gheață din Ținutul Secuiesc. El a spus că maghiarii din Transilvania care doresc să consolideze reprezentarea generală a Ungariei la Bruxelles, trebuie să voteze pentru UDMR.

„Cine crede că prețul subvențiilor trebuie plătit greșește”

În cadrul unei conferințe de presă, Kelemen Hunor a fost întrebat în legătură subvențiile guvernului ungar pentru fundații apropiate de UDMR. El a spus că UDMR nu a primit niciodată sprijin din partea Ungariei și cine a crezut că prețul subvențiilor trebuie plătit cumva a greșit.

Formulările atent echilibrate din primii ani s-au încheiat oficial. În septembrie 2019, Kelemen a declarat la o întâlnire a tineretului româno-ungar la Sfântu Gheorghe/Sepsiszentgyörgy că Viktor Orbán nu ar trebui criticat, ci copiat. „Românii ar trebui să facă același lucru pentru comunitățile românești care trăiesc în afara granițelor, ceea ce face guvernul ungar pentru maghiarii din afara granițelor lor. Putem simți pe propria piele cum este atunci când guvernul ungar ne susține” – a spus președintele UDMR.

Cursa electorală este o „trădare națională”

Ca urmare a pandemiei de coronavirus, alegerile locale au fost amânate în România din martie până în septembrie 2020. Încă o dată, Fidesz a adus muniția pentru campania UDMR. Aceștia au anunțat o nouă etapă a ajutoarelor pentru dezvoltare economică, au inaugurat diverse proiecte plătite de guvernul ungar, iar politicienii maghiari au trimis mai multe mesaje pe Facebook.

Zsolt Semjén a spus că contracandidații UDMR „nu au avut nicio șansă”. Árpád Potápi a mers și mai departe: el a spus că numirea candidaților maghiari care nu au nicio șansă de succes în așezările în care maghiarii nu reprezintă majoritatea absolută a fost „un act care vine împotriva interesului comunității maghiare”. Chiar și în așezările în care majoritatea maghiară depășește 80%, „concurența dintre maghiari și maghiari nu este o soluție bună” – a declarat el, „pentru că îi determină pe oameni să sară unul împotriva celuilalt”.

În ciuda obiecțiilor partidelor de opoziție, după alegeri, din 12 octombrie 2020, Potápi a mers mai departe cu declarația sa în fața Comitetului Național de Coeziune al Parlamentului: numirea unui alt candidat față de candidatul UDMR în Bihor/Bihar și Satu Mare/Szatmár este o trădare națională.

De la negocierile de formare a guvernului în București direct la biroul lui Viktor Orbán

Probabil că cel mai grăitor mod de a încheia cronologia noastră privind relațiile Fidesz-UDMR este evenimentul din 19 decembrie 2020, când, imediat după negocierile de formare a guvernului de la București – după ce am ajuns la un acord cu privire la componența coaliției, dar înainte de a clarifica detaliile operative – Kelemen a plecat la Budapesta pentru discuții cu Orbán. Bertalan Havasi, secretarul de stat adjunct responsabil cu biroul de presă al prim-ministrului, nu a reușit să comunice natura urgenței care a justificat călătoria pripită a președintelui UDMR la Budapesta.

Cum funcționează sistemul actual de subvenționare?

„Și guvernele socialiste i-au favorizat pe ai lor, desigur, dar a existat întotdeauna un consiliu mai mult sau mai puțin transparent, politica de sprijin avea o formă bine definită, un cadru. Fidesz a eliminat treptat aceste forme, totul se decide pe baza unor relații și acorduri informale” – a spus una dintre sursele noastre, un politician al opoziției din UDMR.

Deși în primii ani ai celui de-al doilea guvern Fidesz, în 2011-2013, proiectele erau încă colectate și coordonate de politicienii transilvăneni – Székely István pentru UDMR și Balázs Gergely pentru PPMT – până acum fiecare decizie este luată la Budapesta.

Deși partenerii noștri de interviu nu au putut oferi un răspuns precis la toate întrebările noastre cu privire la funcționarea sistemului de subvenții, ei susțin la unison că principala sursă de finanțare, Bethlen Gábor Alap (Fondul Bethlen Gábor) nu a devenit altceva decât un loc pentru plăți. Acesta oferă cadrul instituțional pentru deciziile politice și personale negociate cu diferite entități, asigurând semnarea acordurilor formale și întocmirea documentelor legate de gestionarea și raportarea financiară a subvențiilor.

Ei au convenit, totodată, că proiectele majore cu bugete de miliarde de forinți sunt decise de Viktor Orbán personal, Fondul Gábor Bethlen este doar un executant al decretului guvernului. În prezent, doi transilvăneni pot prezenta proiecte majore cu buget ridicat prim-ministrului: Kató Béla, episcopul Eparhiei Reformate a Transilvaniei, și președintele UDMR, Kelemen Hunor.

„Și dintre cei doi, Kató este cel a cărui relație cu Viktor Orbán este de genul că se poate întâlni cu premierul oricând dorește” – spune una dintre sursele noastre, un expert în științe sociale.

„Trebuie să existe cineva care să-i ducă înăuntru”

După cum ni s-a spus, proiectele cu un buget mai mic, între 500 de milioane și 1 miliard (1,5-3 milioane EUR) sunt decise de Zsolt Semjén, viceprim-ministru responsabil cu politica națională. „Cu toate acestea, trebuie să existe cineva care să-i ducă la Semjén și, de obicei, să verifice acele proiecte cu Kelemen Hunor”. Proiectele minore pot fi alese de Árpád Potápi, secretar de stat pentru politica națională din cadrul cancelariei prim-ministrului.

Proiectele mici sunt colectate de Réka Brendus, șef adjunct al Departamentului pentru Transilvania din cadrul Secretariatului de Stat pentru Politica Națională, și probabil ea este cea care decide cine primește sprijin și cine nu. „Acest cerc este pentru aproape oricine, dacă este în relații bune sau neutre cu guvernul.” – a relatat sursa noastră.

Dacă guvernul ungar inițiază un proiect, acesta încearcă să găsească parteneri peste granițe în funcție de bugetul disponibil. Un bun exemplu în acest sens este programul de construcție a grădinițelor, pentru a cărui primă etapă Viktor Orbán a stabilit o sumă de 8,9 miliarde HUF (28,8 milioane EUR) în ultimele zile din decembrie 2016.

Una dintre sursele noastre, care deține o cunaștere profundă a modului de funcționare a Fondului Gábor Bethlen, a declarat că această decizie cu privire la o sumă extrem de mare într-una din ultimele zile lucrătoare ale anului a fost o surpriză pentru toată lumea.

Dar, din moment ce banii trebuiau cheltuiți până la sfârșitul anului, s-au grăbit să sune partenerii de peste graniță pentru a depune cereri, astfel încât să poată semna acorduri și să transfere banii. Cu toate acestea, nu a existat o evaluare prealabilă a nevoilor, prin urmare, locurile pentru construcția școlilor de copii au fost alese mai mult sau mai puțin aleatoriu.

UDMR ca investitor, la fel ca bisericile

În prezent, fundațiile apropiate UDMR gestionează la fel de mulți bani provenind din finanțarea ungară, dacă nu chiar mai mult, decât din sprijinul guvernamental român pentru minoritatea maghiară din Transilvania, gestionat de UDMR.

School Alapítvány (Fundația Școlară), o fundație a UDMR, este una dintre instituțiile care în ultima vreme a devenit chiar mai importantă decât Fundația Eurotrans. Acesta a fost fondat de UDMR în 2004 pentru a gestiona programul de granturi educaționale din Ungaria. Ulterior, a început un program de închiriere de apartamente încă în funcțiune pentru personalul didactic din învățământul superior din Cluj și a oferit, de asemenea, un împrumut controversat pentru restaurantul soției președintelui din centrul orașului Cluj.

După 2017, Fundația Școlară a primit sume importante de fonduri ungare (în graficul de mai jos, subvențiile sunt exprimate în EUR). (Sursa date: Fondul Bethlen Gabor)

Poate fi un accident, însă reprezintă un detaliu interesant, totuși, că decizia privind primul sprijin de 300 de milioane HUF (970.000 EUR) a venit chiar în momentul distribuirii de sume mari de bani la sfârșitul lunii decembrie 2016 (acești bani au fost ulterior returnați, întrucât proprietatea imobilului pe care au încercat să îl cumpere era neclară).

O săptămână mai târziu, în primele zile ale lunii ianuarie 2017, a devenit public faptul că Fundația Progress a întrerupt Erdélyi Riport din motive financiare și a concediat unii dintre jurnaliștii maszol.ro, critici față de guvernul ungar.

Expunerile noastre arată că, în afară de această subvenție de 300 de milioane din 2016, în perioada 2017-2020, Fundația Școlară a primit aproximativ 6,6 miliarde HUF (19,9 milioane EUR) din Fondul Gábor Bethlen. Cu această finanțare, a devenit unul dintre primii beneficiari de finanțare ungară din România, alături de universitatea privată Sapientia și Eparhia reformată a Transilvaniei.

O parte din acești bani este utilizată pentru finanțarea programelor culturale și educaționale, cum ar fi seria de programe centenare 1000 de ani în Transilvania, 100 de ani în România sau programul educațional after school care funcționează în 33 de școli. Majoritatea banilor sunt însă folosiți pentru investiții imobiliare.

Nagy Zoltán, care are grijă de lucruri

În 2018, Fundația a cumpărat și demolat o clădire din centrul orașului Cluj – fosta tipografie Minerva – pentru a construi un centru cultural în locul său. În același an, a cumpărat palatul Sonnenfeld din Oradea/Nagyvárad, tot cu scopul de a-l renova și a-l transforma într-un centru cultural.

În 2019, Fundația a achiziționat o clădire în stil Art Nouveau în centrul orașului Miercurea Ciuc/Csíkszereda și o vilă de la începutul secolului în Tușnad-Băi/Tusnádfürdő. Ambele clădiri au nevoie de lucrări de restaurare.

Președintele consiliului de administrație al Fundațiilor Eurotrans și Școlare este Nagy Zoltán (poreclit BigZé), unul dintre veteranii echipei lui Kelemen Hunor. Funcția sa actuală este de șef al cabinetului președintelui UDMR. De fapt: mâna lui dreaptă.

El este loial, pragmatic și „aspru după cum este necesar în conflicte”: așa îl caracterizează cunoscuții pe Nagy Zoltán. Fostul biolog și cercetător de lilieci lucrează cu Fundația Iskola de la începutul anilor 2000, iar după o scurtă întrerupere, în calitate de secretar de stat, a găsit rolul care i se potrivește cel mai bine. Departe de lumina reflectoarelor, el este foarte eficient în gestionarea lucrurilor pentru care Kelemen Hunor nu are timp și energie.

Nagy Zoltán ține în mâini tot ceea ce este legat de gestionarea proiectelor UDMR și de guvernul ungar, precum și detaliile administrative ale negocierilor politice. El este șoferul președintelui UDMR în călătoriile sale la Budapesta și este, de asemenea, persoana de contact cu administrația de stat din Ungaria.

„Merge ori de câte ori este nevoie, vorbește de câte ori este nevoie”

„La întâlnirile Orbán – Kelemen, este prezent János Nagy (secretarul personal al lui Orbán – nota editorului) cu caietul său, notând cu ce s-a căzut de acord. János Nagy transmite instrucțiunile prim-ministrului către departamentul juridic și acestea devin decrete guvernamentale. În paralel, Kelemen îi spune și el șefului său de cabinet ce s-au convenit, iar Nagy Zoltán se pune pe treabă. Merge ori de câte ori este nevoie, vorbește ori de câte ori este nevoie, János Nagy dă și el un telefon, dacă este nevoie.” – a detaliat un politician UDMR.

„Sprijinul financiar maghiar îl interesează pe Kelemen Hunor numai în măsura în care el duce proiectele către Viktor Orbán. De îndată ce se ia decizia, totul este lăsat pe seama lui Nagy Zoltán: detaliile unui program, modul în care merge o investiție dacă nu prezintă interes pentru președintele UDMR, totul este rezolvat de șeful său de cabinet și de echipa sa. El dă muniție politică, rezolvă probleme, iar rapoartele financiare sunt, de asemenea, în ordine” – spune sursa noastră.

Nu se știe nimic despre afacerile Fundației Iskola

Fundația Iskola este o instituție complet separată de UDMR. Deși bugetul său anual rivalizează cu cel al UDMR, afacerile care se desfășoară acolo nu sunt cunoscute de nimeni – chiar și consiliului director al fundației sau directorului economic al UDMR. „Este afectat uman de faptul că are la dispoziție o sumă atât de mare de bani.” – a spus o sursă care îl cunoaște pe Nagy Zoltán de mult timp.

Potrivit foștilor săi colegi, Nagy Zoltán nu complică lucrurile inutil: el alocă o sarcină, apoi verifică dacă s-a terminat, nu este interesat de alte detalii. „Este un soldat de partid: își face treaba, prețul plătit pentru asta nu contează. El rezolvă probleme, nu este filozof” – după cum îl caracterizează sursa noastră.

Un ingredient important al succesului lui Nagy Zoltán este acela că el și soția sa, Nagy Debreczeni Hajnalka, au reușit să devină indispensabili pentru Kelemen Hunor și familia sa. Șeful de cabinet este șoferul lui Kelemen; soția sa controlează întreaga redacție a site-ului de știri maszol.ro ca editor al acestora și, în plus, face cumpărăturile sau chiar îngrijește copiii familiei Kelemen.

Kelemen Hunor a fost „luat ostatic”, spun unii oameni, ceea ce înseamnă că președintele UDMR poate fi accesat doar prin șeful de cabinet.

Așadar, există un mare proiect?

Există vreun fel de plan pe care guvernul ungar ar dori să îl realizeze în comunitățile maghiare de peste graniță, cum ar fi Transilvania?

Scopul este integrarea instituțională și individuală a teritoriilor locuite de maghiarii din bazinul carpatic, construirea unei societăți paralele și păstrarea rupturii dintre societatea majoritară și minoritară. Cu toate acestea, în afară de aceasta, nu pare să existe vreo altă strategie scrisă, explică Tibor Toró.

Politologul adaugă, de asemenea, că Fidesz oferă cadrul și banii, iar în acest cadru toată lumea este liberă să facă ceea ce vrea, să facă lobby așa cum vrea. Diferitele grupuri de interese concurează între ele și acest lucru se potrivește naturii de bază a societății maghiare din Transilvania, de aceea îl preferă pe Viktor Orbán.

Deși nu există o strategie clară cu privire la ceea ce poate fi finanțat, este încă clar pentru toată lumea ceea ce este considerat tabu: nu există programe comune maghiare-române, instituții mixte etnic sau programe pentru minoritățile sexuale. Cu toate acestea, puțini oameni consideră că acestea ar reprezenta limitări, deoarece societatea maghiară conservatoare din Transilvania le respinge în general din fașă.

 Autor: Zoltán Sipos

Traducere maghiară-engleză: Emese Czintos

Traducere engleză-română: Bogdan Ciuhu

 

Adauga comentariu